Genteknik

Nu, Genteknik.
Ett mycket intressant ämne enligt mig.

I denna fråga tycker jag att alla aspekter vävs ihop lite, för det etiska har med det naturvetenskapliga att göra samtidigt som det finns en väldigt tunn linje mellan det etiska och estetiska.
Jag ska försöka att inte krångla till det i berättandet.

Om gentekniken utvecklas såpass mycket att man kunde ändra DNA't och hindra genetiskt medärvda sjukdomar, ex Alzheimer.
Det vore Revolutionerande, Och skulle räknas med som en av de största historiska händelserna i världshistorien.
Det skulle rädda väldigt många liv.
Det är här det negativa naturvetenskapliga argumentet går ihop med det estetiska negativa argumentet, Gentekniken kan missbrukas.
Man skulle kunna skapa ett superideal, och männiksor skulle glömma hur det är att använda hjärtat, endast det yttre skulle styra.
Men, om det gick att ändra i arvsmassan, DNA't, så att missbildade människor, få två stycken normala ögon istället för 3, någon som föds utan öron kan få nya öron eller någon utan näsa kan få en ny näsa, Det måste ju vara rätt, man hjälper ju bara människan att få nya, fungerande, yttre organ.
Jag, tycker inte att det Är etiskt rätt, att odla fram öron, näsor och annat på djur.
Är djur människans playground?
Kan vi göra vad vi vill, bara för att de är djur?
De som behöver nya organ, ska låta sina egna celler stå för uppbyggnaden.
Vi ska inte låta den sk "lägre intellegensen" stå för celldelningen.

Det ska Vi göra.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0